Dag 5 Rustdag in Aire sur l'Adour

1 april 2023 - Aire-sur-l'Adour, Frankrijk

Dat was heerlijk voor de voetjes vandaag! En voor het eerst uit kunnen slapen! Dat klinkt natuurlijk vreselijk: niet eens uit kunnen slapen op je vakantie...  Het voelt ook niet als vakantie, meer als een avontuur. Waarbij paradijs en misérie (zoals de Belgen zeggen) elkaar afwisselen, en er hopelijk (meestal!) meer paradijs is, dan misérie. Maar dat typisch Franse ontbijtje (zie foto), voor mij is dat paradijs. Simpel maar zo lekker!

Je moet goed oppassen in Frankrijk, als je op een etappe loopt in waar onderweg niks te eten is, en je je eigen lunch moet meenemen. Op Zondag zijn bijna alle winkels gesloten (op het platteland). Indien nodig haal je op Zaterdag je lunch voor Zondag. So far so good. Maar het echte gevaar schuilt in de Maandag: die ene winkel die op Zondag open was, is dan ook gesloten. Dus op zaterdag moet je al aan je lunch van Maandag denken. Uiteraard gaat dat bij de meeste niet-Franse pelgrims de eerste Maandag fout, et voila, een dag van misérie heeft zich aangediend. De Fransen houden graag vast aan hun 'verworven rechten' en daar komt niets of niemand tussen, ook niet de moderne tijd.

Dus ik ben vanmorgen bezig geweest met het plannen van etappes voor de komende dagen en op basis daarvan, of ik vast kaas en tomaat moest scoren. En uiteraard het wassen en drogen van kleren met met hotelföhn. De föhn had ik bemachtigd na een (gratis) upgrade van kamer, en is perfect uitgevoerd voor het drogen van een sok. Wat een luxe! En uiteraard het regelen van bagagevervoer, want ik wil het fragiele herstel niet gelijk de nek omdraaien. Opbouwen van spieren en pezen gaat niet zo snel. Ik las vandaag op de website van mijn 'Oostenrijkse vriend' (die 6.500 km gaat lopen en heel veel ervaring heeft) dat deze opbouw zo'n 2 a 3 weken in beslag neemt. Dus rustig an!

Bagagevervoer is net bevestigd door Stéfan, die vandaag lang niet te bereiken was (het is Zaterdag tenslotte), dus ik had me mentaal al voorbereid het hele gewicht te dragen. Het kán denk ik wel, maar liever nog wat beter herstellen.

Morgen een normale etappe, met bagagevervoer. De kleertjes zijn gewassen, het been heeft zich vandaag gedragen, en het is heerlijk koel! Ik heb er zin in!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Fiona:
    2 april 2023
    Hahahaha geweldig die föhn met sokken 😂😂😂