Dag 60 Arzúa - O Pedrouzo

16 april 2024 - Pedrouzo, Spanje

Goed geslapen in de 'luxe dorm', het enige minpuntje (maar daar kan die dorm niks aan doen) is dat álle Zuid Europeanen het lietst slapen met alle deuren en ramen potdicht, en álle Noord Europeanen het liefst een raam (of twee) open hebben, vooral als je met 20 man in een kamer ligt. Temperaturen lopen al snel op naar 30 graden, over zuurstoftekort maar te zwijgen. Een paar dagen geleden had iemand (ergens in een dorm) ook nog de kachel aangezet! Afgelopen nacht lag ik bij de deur (naar een grote koele hal) en had ik dus controle over de temperatuur. Elke keer als ik wakker werd was die deur weer dicht (en ik heb hem elke keer weer open gedaan). Zegt een spaanse dame vanmorgen tegen mij 'wat was het vannacht heet, hè?... hoe is het mógelijk!

Het was trouwens perfect wandelweer: 's ochtends eerst wolken, en dan vanaf 1 uur strak blauw, koel windje. Je verbrand wel levend! Het landschap vond ik totaal oninteressant, en ik snap echt niet waarom de hotel-pelgrims uitgerekend dit stuk lopen. Tussen Pamplona en Burgos is het veel mooier! Van Spanjaarden snap ik dat (die vinden 'groen' mooi, Galicie is waanzinnig groen), maar duitsers, engelsen, canadezen, oostenrijkers? Misschien verkopen reisbureaus alleen maar 'de laatste 100km', want dat klinkt natuurlijk goed. Ik merkte dat ik om die reden bijna geen foto's had gemaakt! Daarom een paar foto's van een typisch 3-gangen pelgrimsmenu. Aan de liquiditeit kan je zien wat voor, hoofd en na is, want de kleuren zijn altijd hetzelfde.

Om 2 uur passeerde ik de 21 km milestone... nog maar 21 naar Santiago. Ik kan de stal al ruiken!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josephine van Ratingen:
    16 april 2024
    Je bent er bijna....
    Maar nog niet helemaal
  2. Jacqueline:
    16 april 2024
    Je gaat het redden morgen! Ik hoorde laatst dat een collega gaat beginnen aan de Via Francigena. Voor het geval je in een zwart gat gaat vallen, deze begint in Kensington (Engeland) en gaat via Frankrijk en Zwitserland naar Rome. Ik verwacht dat je in al die landen lekker kunt eten 😋 Treur niet als je er bent, er valt nog genoeg te lopen. Geniet van het laatste stuk en van de finish!!

Jouw reactie