Dag 49 Ponferrada - Cacabelos

15 mei 2023 - Cacabelos, Spanje

Zei ik 3 dagen geleden dat er nog maar één bergketen te bedwingen was? Geologisch klopt dat maar daar hebben mijn benen geen boodschap aan: voor benen zijn het er 2 want Ponferrada ligt in een grote vallei en die moest (na die vette afdaling van eergisteren) eerst nog overgestoken. Die oversteek heb ik vandaag dus gedaan, het was een lekkere wandeldag. Onverwacht weer tussen de wijngaarden, sinds wanneer groeit hier wijn? Het was vlak maar mooi, en het eindigde aan de voet van de laatste keten (nu echt) tussen mij en Santiago.

Vandaag mijn allerlaatste dorm, wel een relatief luxe dorm want 'slechts 5 bedden op een kamer'. In het Spaans boek je dan een 'cama' (bed), wat een niveauje beter (en duurder) is dan een dorm met bunkbeds. Een cama is meestal rond de 22 euro terwijl een bunkbed 12 euro is. Hoe dichter op elkaar gepakt, hoe goedkoper. Maar het is geen garantie voor succes; met 16 man had ik een stille nacht terwijl één Koreaan me de hal op had gejaagd. Dat onderdeel van de camino ga ik zéker niet missen. Dingen als tanden poetsen bij de toiletgeluiden van iemand anders, wc papier wat altijd op is.... op de lange termijn word je daar toch wel moe van. Daarentegen, het wandelen ben ik nog totaal niet zat! De gedachte dat morgen de laatste dag is vind ik echt jammer. Ik ben blijkbaar nog niet uitgewandeld.

Ik ben wel uitgegeten hier in Spanje. Tenminste, op de camino. Je kan niet ontsnappen aan het camino-voer. Elke dag friet met vlees. Nog slechte friet ook, slap en druipend van het vet. Vandaag merkte ik dat ik al 4 dagen geen groente of fruit meer gezien had. Winkels waren er niet, of waren gesloten. Ik ben altijd zo blij als ze linzen hebben in de albergues! Ik zeg vaak voor de grap dat niet het wandelen, maar het eten de grootste uitdaging van de camino is. Ik zal voor de grap eens een foto uploaden van wat ik al 6 weken voorgeschoteld krijg.

Zo, nu eerst een biertje. En dan voor de laatste keer samen eten in een albergue. Dat is het leuke aan albergues. Als ze ook nog linzen hebben is het feest compleet!

1. Vian:
    15 mei 2023
    Hé een schuurtje te koop! Kan je een stalletje beginnen met groente en fruit en ontbijt vanaf 5:00.
    Jammer, al bijna de laatste dag! Zo’n mooi gebied. Je zal het zo missen, behalve de friet dan 😄
  2. Jacqueline:
    16 mei 2023
    Toch maar weer een bestemming in Frankrijk uitzoeken. Daar is het eten beter. Of Italië 😀