Dag 38 Sahagún - Calzadilla de los Hermanillos

4 mei 2023 - Calzadilla de los Hermanillos, Spanje

Dag 7 op de Meseta. Korte etappe (16 km) in heerlijk koel weer als gevolg van de regen van vannacht. En dan ook nog 'uitgeslapen' tot half 8 én ontbijt! Alle ingredienten voor een goeie dag, en toch was ik niet vooruit te branden. Na een uur was ik al moe. Is het de hitte van eergisteren, de nacht met de Koreaanse anti-tank miterailleur of de lange etappe van gisteren? Ik denk alle drie bij elkaar.  En dus was ik heel blij dat vandaag een korte dag was. Beetje toevallig want ik had hem 5 dagen geleden al geboekt, maar ik gooi er wel bewust soms een korte etappes in. Elke dag je maximum is gegarandeerd een vliegticket naar huis!

Vandaag was er een keuzemoment op de camino: óf zo'n 40 km (ong. 2 dagen) langs de weg óf 50 km door de binnenlanden. Toen ik 5 dagen geleden mijn overnachting van vandaag boekte ben ik voor de lange route gegaan. Mijn Franse gidsje was daar heel duidelijk in, maar veel mensen lopen op GPS of andere gidsjes, en daar blinkt dit alternatief van afwezigheid. Met als gevolg dat ik vanmorgen voor het éérst sinds 3 weken helemaal alleen liep. Fijn! Geen pelgrim te zien tot aan de horizon. Ik ben er uiteindelijk 2 tegengekomen, waarvan er één (een Nederlander met een scheenbeen ontsteking) dan ook meteen in mijn hostal logeert. Heel eventjes weer dat kleinschalige wat in Frankrijk zo normaal (en leuk!) was.

Over mankepoten gesproken, het begint nu écht een slachting te worden. De meesten (eigenlijk iedereen) is in de Pyreneeën begonnen en zit net in z'n 4e week. Als ik zo een inschatting maak is 10% van de starters gestopt, en van de overblijvers loopt de helft mank, de andere helft zoals ik (rederlijk normaal, maar zeker niet zoals op zondag op de Veluwe) en dan heb je sporadisch zo'n gast die (met 15 kilo op zijn rug) loopt alsof hij melk gaat halen bij de Appie. Dat zijn die uitzonderingen die rond de 35km per dag lopen, elke dag opnieuw, en nergens last van krijgen. Maar die zijn zeldzaam!

Het regent inmiddels blessures. Op nummer 1 staat de scheenbeen (vlies) ontsteking. Daarna knie problemen. En dan de ontstoken blaren en als laatste valpartijen. De meesten lopen met allerlei kleuren tape en rekverbanden, zelf heb ik er inmiddels ook 2 om m'n knieën. Ik ben benieuwd hoe lang ze het gaan houden.

De Meseta duurt nog 2 dagen, tot León. Nu zit ik in een winderig dorp op de hoogvlakte. Best lelijk maar ook wel interessant. De dorpen hier zijn arm, met communistische muurschilderingen, typisch! Ik zie overeenkomsten met Noord-Oost Groningen...

Ok etenstijd, eindelijk, ik heb alweer 3 uur honger. Mochten er mensen zijn die dure dieten volgen, ga de camino lopen. Dat is leuker, minder duur en stiekum snoepen lukt niet want het is 10 km lopen tot de eerste winkel.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Vian:
    5 mei 2023
    Communistisch. Misschien verklaart dat waarom er in al die eeuwen nog niemand op het idee is gekomen om een keten van winkeltjes/bakkertjes aan te leggen langs de Camino, waar je vanaf 05:00 uur kunt ontbijten en lunchpakketje kopen. Dat zou te toch goede business zijn. Succes weer!