Dag 39 Calzadilla de los Hermanillos - Mansilla de las Mulas

5 mei 2023 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Dag 8 op de Meseta. Fantastische dag. Gisteravond was het super gezellig net een Noor, 2 Costa-Ricanen en een Australische aan de tafel. Vanmorgen ook weer tijdens ontbijt: omdat er onderweg vandaag 0 teken van leven zou zijn, bleef iedereen ontbijten. Het was ape-relaxed en gezellig, waarom doen die mensen dat niet altijd!? We zijn ook van de hoofd route af en je merkt meteen een andere sfeer.

Om 8 uur vertrokken. De hele dag in een soort vacuüm gelopen: geen wegen, geen mensen, geen huizen, niets. Alleen een stenen pad, rechtdoor tot aan de horizon. Rechts de eeuwige Picos (die ik al 7 dagen zie liggen) en links een spoorlijn. Zo ging het door, uur na uur. Ik vond het fantastisch. Het weer was dan ook perfect; koel met een zonnetje en briesje. Je moet er niet aan denken hier in de hitte van afg. woensdag te lopen want dan ga je dood. Echt. Geen grap.

Op een gegeven moment zag ik voor het eerst 'iets', een klein betonnen gebouwtje. Ik stond er gefascineerd naar te kijken. Een uur later reed er een trein over het spoor. Een trein! Ik heb hem gefilmd... toen ik een uur later in de berm zat te lunchen kwam er een Franse dame langs. Ze riep meteen 'Zag je die trein! Een trein!'. Ik zei dat ik hem gefilmd had. Zij zei dat ze er een foto van gemaakt had. Toen ze weer weg was dacht ik 'ojee, we zijn langzaam gek aan het worden'. Ik heb het filmpje weggesmeten en Metallica op mijn hoofd gezet. M'n snelheid viel desondanks terug naar 3 km/uur, misschien vanwege het vacuüm? Maar ik had verder nergens last van (qua voeten bedoel ik) en ook met 3km/uur kom je op je bestemming.

Mansilla de las Mulas is precies wat je je voorstelt bij een 'stadje' op een armoedige winderige hoogvlakte. Kijk nou hoe ze die mooie kerk de nek om hebben gedraaid met dat asfalt. En dat beeld met die 3 pelgrims (vooral die linker die depri met z'n hoofd op z'n armen ligt), lekker opbeurend! Op zich wel realistisch, de Meseta vreet je langzaam op. Ik vind het fascinerend. Morgen naar León, dat wordt even schakelen!

1. Bozena:
    6 mei 2023
    Ha,
    Daar is ze weer, even kijken wat ik heb gemist. Zeker geen Schots weer respectievelijk omgeving. Wel een playlist met Metallica er op. Past perfect bij de beeldenpartij; een en al drama. Overigens kennen we ook deze truc, de playlist, naast het snoepje, hardop zingen (jaja) en afleiding met het uitzicht. Houd je uren vol. Onze playlist bevat bovendien Enter Sandman en dat past echt veel beter bij jouw landschap (tip 1). En Leon is een fantastische stad, geniet ervan (tip 2).
    Grtz, Bozena