Dag 32 Hornillos - Castrojeriz

28 april 2023 - Castrojeriz, Spanje

Dag 1 op de Meseta. Om 8 uur was ik aan de wandel, lekker koel, kom maar op met die Meseta dacht ik nog. De kuil, waar het dorpje in lag (álle dorpjes hier liggen in een kuil) bleek een langgerekte vallei, en uiteraard liep de camino ín die vallei. De eerste uren gingen prima, nog steeds koel, het schoot op. Om 'n uur of 12 brak de zon door: de vallei veranderde in een langgerekte gril. Geen wind en op het pad nergens schaduw... ik begon te koken en ben een weiland in gevlucht waar bomen stonden. Snel een sokkenwissel gedaan want het was blarenweer: heet en vochtig. Je kan 550 km gelopen hebben zonder blaren, maar binnen een half uur kan er ee ontstaan met dit weer. Afkoelend in mijn weiland zag ik de pelgrims ploeteren op het pad, sommigen hadden parapluus tegen de zon, de meesten liepen er niet fris meer bij. Niet alleen hinkend en met benen trekkend maar onderhand zo rood als tomaten.

Uiteindelijk ben ik toch maar weer gaan lopen, met 3 sokkenwissels binnen anderhalf uur, een nieuw record. Gelukkig kwamen 's middags de wolken weer, en voor morgen is regen voorspeld, héérlijk! Die twee uurtjes zon waren alleen nog maar een voorproefje: straks gaat dit zo dagen achter elkaar, zonder weilanden met schaduw om in te vluchten, want op de echte Meseta groeit geen boom. Ik denk dat ik dan écht vroeger moet gaan vertrekken. Maar morgen nog niet want eerst een lekker regendagje, ik kijk er naar uit!

1. Vian:
    29 april 2023
    Wij hebben vandaag zo’n 17 om gewandeld en dat voelde ik wel. Al om half 8 begonnen, gelukkig maar want vanmiddag was t hier bloedheet! Woestijnklimaat. Maar toen zaten wij al achter het bier. Maar ik voel met je mee! Echt heftig. En doe voorzichtig. Het is in Spanje uitzonderlijk heet voor tijd van het jaar. Je wilt niet uren in de zon lopen. Dan sterf je net als die motorrijder. Succes met heeeeeeeel vroeg opstaan vanaf overmorgen!