Dag 30 Rustdag in Burgos

26 april 2023 - Burgos, Spanje

Burgos is hartstikke leuk en vooral ook niet te groot want dat is het laatste wat pelgrimsvoeten willen! Helaas voor de 'botten van Atapuerca' heb ik dat archeologisch museum niet meer bezocht. Van een museum word je normaal al moe, en ik moest nog zo veel regelen dat dit er niet meer bij kon, het moest een rustdag worden. Dus ik heb vanmorgen de Chuu Chuu Burgos (toeristentreintje) genomen en ik schaamde me niet eens! Lang leve fossiele brandstoffen die me zó, in 15 min. een heuvel op reden die me anders een uur klimmen gekost had. En wat een snélheid (hij reed 20 km/uur).

Daarna op jacht naar lunch en vooral ook lunch voor morgen tijdens de wandeling, want alles (inclusief bakkers) gaat hier pas om 9 uur open. Langslapers zijn het, die Sanjaarden. En ik greep m'n kans om eens met groentes te lunchen, dat wil zeggen níet op een terras gaan zitten, maar proberen het in een supermarkt te vinden. Dat was nog een hele speurtocht want de meeste supermarkten hebben vaak alleen blikvoer, wc papier en alleen als je gelukt hebt tomaten en bananen. Ik heb me al vaak afgevraagd hoe Spanjaarden aan hun groentes komen want in restaurants blinken ze ook van afwezigheid. Misschien dat er mega-supermarkten zijn aan de rand van steden waar je als pelgrim gewoon niet langs komt. Hoe dan ook moet je echt je best doen om geen scheurbuik te krijgen. Daarvoor heb ik vandaag 40 min. moeten lopen (20 heen, en 20 terug), naar de Carrefour. Toch weer die Fransen...

Verder is er niets gebeurd, behalve dat ik de katedraal bezocht heb. Ook als nep-pelgrim hoef ik maar de helft te betalen, ik bedoel, ik ben wel een pelgrim, maar geen pélgrim! Hoewel, misschien tóch, want de churrasco die ik besteld had zou ik normaal echt als oneetbaar hebben bestempeld,,maar ik heb zitten kluiven als een beest. Lékker, zelfs de vetranden gingen erin. Ik herkende mezelf niet meer. En weggespoeld met een glas vino tinto wat de ober tot de rand gevuld had. Ze doen hier niet zo moeilijk. Ik zat heerlijk buiten te kluiven aan botten met uitzicht op de katedraal. Dus toch toch nog botten gezien vandaag!

Burgos was relaxed. Nu op tijd naar bed want de wekker gaat om 6:30... wandelen! Het klinkt raar maar ik heb er écht weer zin in.

1. Vian:
    27 april 2023
    Mooie kathedraal! Geen wortels? Jammer want nemen makkelijk mee, eten schoon, vullen goed en ook nog lekker. Morgen gaat hier de wekker om 3:30! Auto is al ingepakt met eigen ontbijt en lunch. Dat is hier toch niet te vreten (deep fried lasagna, echt waar) dus beter eigen meenemen. Succes weer morgen!
  2. Suus:
    27 april 2023
    Een keer zag ik wortels. Ik ging naar de weegschaal (je moest zelf wegen) maar die was kapot. Er ontstond toen zo'n chaos in de winkel, dat duurde en duurde maar, toen heb ik ze weer teruggelegd. Dat zou ik nu nooit meer doen!