Dag 29 Atapuerca - Burgos

25 april 2023 - Burgos, Spanje

Burgos, yeaah! Een 'echte stad'. En daarmee een 'echte' hotelkamer, uitslapen, zo lang ontbijten als je wilt en morgen de vraag 'wat zal ik eens gaan doen vandaag'. Keuzestress!

Maar de wandeling om hier te komen was een duiveltje met een gemene staart. Ik was om 8 uur vertrokken. Om 9 uur kwam ik over een heuvel en zag de stad beneden liggen (zie foto). En daar waren ze weer, de twee systemen in je brein (zie 'Thinking, fast and slow' door Kahneman) die elkaar tegenspraken: het ene gebaseerd op harde data (het is nog vér), het andere gebaseerd op emotie (zo ver kan het niet meer zijn). Ik heb er na die foto nog 7 (!) uur over gedaan om in m'n hotel te komen. Het waren lange trage kilometers, ik was er weer ingetuind. Maar dankzij m'n franse gidsje had ik in elk geval een alternatieve route door een bos, met een rivier voor mijn voeten die inmiddels in brand stonden. Arme pelgrims die de echte route hebben gelopen: de laatste 6 km over asfalt langs een weg in de brandende zon.

Je zou denken dat je na 8 uur lopen wel even kan relaxen in je hotel. Niets van dat! Actie! Op zoek naar een munt-wasserette. Ik belandde per ongeluk in een stomerij. Toen ik vroeg of ze binnen één uur konden wassen (ik had bijna niks meer aan namelijk, al mijn kleren zaten in die zak) keek die vrouw eerst in die zak en zei toen dat het niet kon. Haha die is geschrokken van wat ze zag (of rook?). Ze was wel zo vriendelijk me door te sturen naar een munt-wasserette. Daar heb ik tot half 6 gezeten (geen straf, want lekker zitten!). Daarna op zoek naar een supermarkt wat minder soepel ging dan je zou verwachten, en daarna op zoek naar een restaurant. Dat laatste mislukte een beetje omdat ik geen poot meer kon verzetten en het eerste de beste restaurant (wat een bar bleek) was binnengestapt. Toen snel naar huis, eindelijk liggen! Ik ben total los. Ik weet niet of ik morgen in staat ben het archeologisch museum te gaan bezoeken: ik zag een toeristentreintje rijden! Mijn voeten hebben ook een stem tegenwoordig dus ik denk dat ik daar in ga zitten en me lekker door Burgos ga laten rijden! Nu eerst uitslapen.