Dag 27 Viloría del Rioja - Espinosa

23 april 2023 - Espinosa del Camino, Spanje

Dit was niet mijn wandeldag zeg. Wat een wind, recht van voren, alsof je over de snelweg rijdt en je hoofd uit het raam steekt. De héle dag, om gek van te worden! Ik zag een pelgrim proberen te liften, die trok het om 10 uur al niet meer. Als je uit een land komt waar het nooit waait, dan denk je dat je in een cycloon beland bent. En het landschap was vooral leeg, nauwelijks bomen, dus dat maakte het niet beter. Op de hogere stukken waaide je bijna van het pad. Mijn snelheid viel terug naar niet veel meer dan 3 km per uur, je hing voorover om vooruit te komen. Om te kunnen lunchen ben ik achter een piep klein muurtje gaan zitten om de kaas niet van mijn brood te laten waaien. Over plassen onderweg ga ik het maar niet hebben. Gelukkig was mijn etappe kort. Stel je moest vandaag 25 km doen, dat haal je nooit!

Oja de albergue gisteravond was heel leuk. De 'man des huizes' had voor ons tienen paella gemaakt, flessen wijn klaar gezet en was vertrokken. Toen we bijna uitgegeten waren kwam er een eenzame pelgrim binnen. Hij had zijn eigen tent en wilde alleen maar even een biertje. Wij hadden paella over, of hij die niet wilde want anders smeten we het weg. En nou hij toch aan tafel zat, of hij ook niet de rest van onze wijn wilde want wij hadden al genoeg op en die fles was toch al open. En nou hij hier toch al een uur zat, of hij écht nog wilde gaan lopen en die tent opzetten terwijl wij nog precies één bed over hadden. En zo belandde de tent-pelgrim in onze albergue, die überhaupt maar 9 euro kostte en het eten was 'donativo' (dan mag je zelf bepalen wat je er voor over hebt).

Verder is er vandaag niks gebeurd. Ik ben in een kleinschalig pensionnetje beland met Duitse eigenaren. Eindelijk wat privacy, wat wil zeggen een normale badkamer in plaats van een soort wasstraat met een wc aan het eind náást de bunkbedden... Privacy is wel een relatief begrip want we liggen nog altijd met z'n vieren op een best klein kamertje, maar een badkamer met een normale deur en een slot vind ik al bijna luxe. Je went blijkbaar echt aan dit soort dingen!