Dag 26 Santo Domingo - Viloría de Rioja

22 april 2023 - Viloria de Rioja, Spanje

Bedankt oordoppen! Ik denk dat ik dank zij jullie nog leef. Gisteravond maakte ik me namelijk grote zorgen. Ik had een Duitse dame gesproken en zij zei dat ze de 'Camino-snurker' in onze dorm gespot had! Toen ik glazig keek, legde ze uit dat dat een Mexicaanse man is die zó hard snurkt dat de hele dorm geen oog dicht doet. Dat had ze de nacht daarvoor zelf ervaren. Ze zei dat ze hem wel had willen wurgen. En nu zat hij wéér in haar dorm. Ze kon gewoon niet geloven hoeveel pech een mens kan hebben. Ja dat begreep ik wel, want er waren 10 dorms hier, dus de kans was slechts 10%. Maar goed, pech bestaat.

Ik drukte mijn op maat gemaakte oordoppen nog even extra hard in mijn oren en ging bezorgd in mijn slaapzak liggen. Ik had het raam open gezet, want ik dacht dat frisse lucht en wat achtergrond geluid de pijn misschien wat zouden verzachten. Maar de Italianen in de kamer deden snel alles weer dicht, want die hadden een wolk in de lucht gespot en zijn dan doodsbang te sterven van de kou. 's Nachts werd ik wakker, niet van gesnurk maar van de temperatuur die inmiddels tot tropische waarden was gestegen! Stiekum heb ik het raam weer open gezet en heb daarna als een paard geslapen tot 7 uur! Fantastische nacht! Toen ik wakker werd was de halve dorm al vertrokken, inclusief de Camino-snurker. Ohhh dank je wel Specsavers oordoppen... jullie zijn goud waard.

Om uiterlijk 8 uur wordt de albergue leeggeveegd, dus eenmaal op straat had ik 160 hongerige pelgrims verwacht, de straten afstruinend op zoek naar ontbijt. Niets van dat, ik zag niemand, en alles was nog dicht! Waar waren die mensen? Ik vond aan de rand van de stad het enige barretje dat open was, maar geen pelgrim te bekennen. Bizar? Na een half uur kwam één andere pelgrim het barretje binnen en loste het mysterie op: pelgrims beginnen te lopen als alles nog dicht is en blijven lopen tot het eerstvolgende dorp waar zaakjes open zijn. Aangezien dat meestal pas om 9 uur is, lopen de meesten dus minimaal 2 uur op een lege maag. Zijn die gek geworden? 'Dan maar geen echte pelgrim' dacht ik terwijl ik een tweede kopje koffie bestelde. En ik kom hier mee weg, want ik hoef geen 30 km op een dag te halen. Oh wat een luxe, zo veel tijd!

Waar mijn 'albergue van het broederschap' nog 13 euro kostte, degene waar ik nu zit kost... 9 euro! Het is wel weer een tandje eraf, dus overal koud water (behalve de douche), slechte stapelbedden en bijna geen stopcontacten, maar hij ligt prachtig in de heuvels. De was wappert letterlijk op straat, en de man des huizes kookt vanavond paella. Dit is ook leuk! Luxe komt in Burgos wel weer.

ps: oja die ene foto is een apotheek-automaat.   Geld erin en dan kun je zaken als anti-blaren spul, steriele gazen, rekverband en zonnebrand kopen. Hoe briljant is dat!

1. Helene:
    22 april 2023
    Handig zo'n farmacia!! Hopenlijk niet nodig gehad!
  2. Vian:
    23 april 2023
    Weg zonder ontbijt. Dat lijkt me ook zwaar. Mijn dag begint met ontbijt. Maar ik denk dat deze pelgrims echt helemaal een knop omzetten. Terug naar de middeleeuwen ofzo. Ik hoopt dat je snurkermans niet meer tegen komt!
  3. Suus:
    23 april 2023
    Haha snurkermans liep erg belabberd, hij strompelde. Als ik hem vandaag of morgen in de greppel zie liggen loop ik snel door....