Dag 2 Montréal - Éauze

29 maart 2023 - Eauze, Frankrijk

Heet heet heet!

Jeetje wat een dag: de afstand was niet groot, slechts 18 km, maar wat een hitte, 30 graden! Daar zijn ik en m'n spullen (lees: kleren) niet op ingericht! Ondanks mijn poging vroeg te vertrekken, is dat zoals altijd niet gelukt. Veel te gezellig bij het ontbijt. Nog een koffie? Ja hoor! Encore du pain? Bien sur! En dan denk je bijna te vertrekken en moet je nog je knie intapen, factor 30 smeren en in gevecht met je slaapzak (die moet in een klein zakje gepropt, maar hij geeft zich nooit zomaar gewonnen!). Dus eer ik weg was, was het wéér 10 uur. Ik ben duidelijk nog geen 'echte pelgrim'.

Eenmaal vertrokken dacht ik na 100 m: 'die zak is te zwaar'. Wat een verrassing. Natúúrlijk is die niet opeens overnight 2 kilo lichter geworden. Misschien hoopte ik het stiekum tóch, nadat ik gisteravond mijn flesje Deet van 50 ml. en drinkbeker van 30 gram gedumpt had...in totaal 80 gram lichter. Ik denk dat ik stiekum had gehoopt het verschil te merken.

Okay, er moet duidelijk iets veranderen, vooral omdat dag 3 langer wordt, en nóg heter. Als ik zo doorga, komen er zeker problemen. Dus is heb besloten om dag 3 (morgen dus) bagagetransport te doen. Dat wordt licht lopen, en de 2 dagen erna zijn relatief kort. Dus in totaal 3 dagen om die loopmachine (zoals mijn zus het noemt) op gang te krijgen, tegelijkertijd wat progressie te maken, zonder dat er dingen stuk gaan.

Maar afgezien van die benen en voeten is het te gek. De Gers is ape-relaxed, de mensen vriendelijk (op een lange stretch vandaag ging een fietser naast mij rijden om me bon courage te wensen; in winkels houden ze deuren voor je open; op straat vragen ze waar je naar toe moet en beginnen in allerlei richtingen te wijzen). De sfeer is fantastisch, het eten lekker, de wijn nog beter. Neem nou vanavond: 4 gangen, waarvan één doodleuk canard et foie gras... in een gîte! Dat is toch niet normaal?

We waren met 2 pelgrims tijdens het eten, waarvan één Oostenrijker (een gepensioneerde bankier) die 6.500 km loopt (van Santiago naar Hongarije of zoiets) en in December verwacht aan te komen. Je hebt altijd grotere gekken! Maar het was weer super gezellig en de Armagnac was ook weer aanwezig.

Morgen eerst maar eens kijken hoe de lange etappe zonder bagage gaat. M'n tas moet om 8 uur bij de achterdeur klaar staan, dus snel naar bed!

1. Helene:
    29 maart 2023
    Zo heet daar? Goed idee van die bagage, zo kan je rustig wennen aan de hoogtemeters. Viva la vida!