Dag 13 Harambeltz (Ostabat) - Saint Jean Pied de Port

9 april 2023 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Saint Jean bereikt! Een symbolische mijlpaal op de Camino: hier stopt het franse deel van de Camino (oftewel de 'Le Puy route') en start de 'Camino Frances', die vanaf hier tot Santiago loopt.

Toen ik de route plande in Nederland wilde ik per sé een stukje Frankrijk lopen. Gewoon, omdat ik normaal hele goeie ervaringen heb in Frankrijk, en om niet alléén maar in Spanje te lopen (en ik had de tijd natuurlijk). Ik heb er geen spijt van, het was (en is) echt fantastisch. Sterker nog: ik wil heel graag ooit het 'missende deel' tussen Le Puy en Condom doen. Dat stuk gaat dwars door de Aubrac en schijnt qua landschappen het mooiste deel van de franse Camino te zijn. En dan eindigen bij de gîte (in Condom) waar ik 2 weken geleden gestart ben, en waar die man nog zei 'je zak is te zwaar'. Wat had die man gelijk... dat wil ik hem nog eens laten weten.

Ik wil eigenlijk helemaal niet dat Frankrijk stopt, en wordt ingeruild voor Spanje. Hoe kan Spanje ooit móóier worden dan de afgelopen 2 weken! Ik heb het niet over de landschappen maar over de mensen (die je 'bon camino' naroepen op straat, het eten in de gîtes. Alles zo simpel en kneuterig. Maar wat er ook gaat gebeuren in Spanje, en al moest ik morgen stoppen om wat voor reden dan ook: dit was het al helemaal waard, en hopelijk kan ik ooit terugkomen voor het 'missende deel'!

Nu mentaal voorbereiden op het Spaanse deel, wat hier in Saint Jean meteen begint met de zwaarste etappe van de hele Camino, de etape naar de abdij van Roncesvalles, midden in de Pyreneeën. Die heb ik voor overmorgen (Dinsdag) gepland. Mentaal voorbereiden betekent: door het stadje slenteren tussen de ijs-etende toeristen, een rosé drinken op een terras, en nog meer slenteren. Wat een drukte hier met Pasen, ik ben het niet meer gewend (in mijn gîte gisteravond waren we met z'n drieën en het dorp bestond uit 4 huizen...). Ps: Bojena je had gelijk, de chapel naast de gîte is 800 (!) jaar lang een soort rescue voor pelgrims geweest. Quel histoire!

Morgen eerst een rustdag in Saint Jean, want ik ben alweer 8 dagen onafgebroken aan het lopen. Eindelijk uitslapen!

1. Vian:
    9 april 2023
    Fijn dat je aangekomen bent! Lekker uitrusten morgen. En wat een mooi dorpje.
  2. Jacqueline:
    9 april 2023
    Mensen in de bergen zijn altijd vriendelijk. Dat is in de Alpen ook. Ik verwacht dat dat in de Spaanse Pyreneeën ook zo is. Maak je geen zorgen. Je kunt altijd nog je charmes in de strijd gooien.
  3. Suus:
    10 april 2023
    Ik weet niet of er nog veel 'charmes' over zijn na 27 km, stinkend naar zweet met vet haar en de bedwantsbulten in je nek (en oja kaotte lippen van de zon) 🤪