Dag 10 Maslacq - Navarrenx

6 april 2023 - Navarrenx, Frankrijk

Voordat ik over mijn dag begin moet ik toch eerst even kwijt dat ik gisteravond Boeuf Bourguignon voorgeschoteld kreeg. Joepie! Een echte, door de boerin gemaakt. Het zou me niet verbazen als het van de eigen koeien was want de yoghurt vanmorgen was ook van eigen koeien. Fles wijn op tafel (zonder etiket uiteraard), geweldig vind ik dat. En lékker, of komt dat weer door het wandelen....

Vandaag een 'merveilleux' wandeldag; windstil en strakblauw, door bossen en over heuvels, zonder één dorp onderweg (ja ééntje helemaal aan het eind, dat telt niet). Wel twee waterpunten, waarvan ik er één gemist had. Daarom nooit de huid verkopen voor de beer geschoten is; pas bij de nieuwe kraan je flesje leeglurken en weer vullen. Grote stukken over een 'rim', met steeds links dat uitzicht op de Pyreneeen.

Eén keer kruiste ik een weg en er komt een wit busje aanrijden. Het raam gaat open en ik hoor Suzááán (klinkt als Suzááánûh) waarop ik roep 'Stéphááán (klink als Stéphááánûh). Was het dus Stéphan met mijn 'sac' achter in de bus. Tien minuten staan kletsen midden op straat met een lopende motor zoals dat hoort in Zuid Europa. Iedereen tijd zat (totdat het hoogseizoen begint en die bus tot het plafond vol zit met 'sacs' van gemankeerde pelgrims).

Ik heb wel een half uur vertraging opgelopen door een zwerm. Ik had net eens lekker gepauzeerd met de lunch, een eindje van het pad. Opeens hoor ik een raar geluid. Was het een gigantische zwerm; ik zweer je dat die er eerst niet was, anders had ik daar niet zo relaxed zitten eten. Ik dacht 'het zal wel', tot ik zie dat die zwerm recht boven het pad hing waar ik langs moest. Honderden bijen (of wespen, ik neem aan bijen?) waren super wild aan het kris-krassen exact boven mijn pad! Wel honderden. Een omweg was er niet (wat ik zei, geen dorpjes), ik moest er langs. Dus ik heb eerst een kwartier gewacht. Ik dacht 'als ze opeens komen, zullen ze ook zo wel weer vertrekken'. Niet dus. Plan B was m'n jas aantrekken (een lange broek heb ik al) en er hard doorheen rennen. Nu ben ik al niet de snelste, en ook nog met die 'sac' op mijn rug... en al dichterbij sluipend werd dat een steeds minder briljant plan. Wat waren die wíld! Ik zag die hele zwerm zich al tegen mij keren... nee, Plan B ging hem niet worden. Plan C: via de wei met ezels een omtrekkende beweging maken. Maar er stond stroom op de omheining. Stroom of een kwaaie zwerm... het werd de stroom. Ik ben plat op mijn buik er onderdoor gegaan. De ezels stonden mij echt heel raar aan te kijken. Hoe dan ook, is er iemand met verstand van bijen? Was deze hele exercitie voor niets en had ik gewoon door die zwerm heen kunnen lopen?

Zonder bulten in elk geval m'n route weer kunnen vervolgen, en aangekomen in een oude (krakerige) gîte in de binnen'stad' van Navarrenx. Weer eens wat anders als de 'fermes' die ik steeds had. Dit is het laatste stadje vóór Saint Jean dus snel nog even wat inkopen doen.

1. Vian:
    6 april 2023
    Avontuurlijk allemaal! Ik heb geen verstand van bijen, maar volgens mij kan je er niet dwars doorheen. En wespen al helemaal niet! Je kan sterven aan teveel bijengif.
  2. Jacqueline:
    6 april 2023
    Hoi, even met onze imker besproken.(Jelles) Bijen kunnen nu, zeker na een wat warmere periode, al gaan zwermen. Als ze dan hun koningin kwijt zijn blijven ze zo wild rondvliegen. Het is niet verstandig om daar doorheen te gaan lopen. Intuïtief heb je een goede keuze gemaakt. Gestresste bijen steken veel eerder. Als zo’n zwerm zich tegen jou keert ben je nog niet jarig. Het kunnen er gemakkelijk 20.000 zijn.
  3. Suus:
    7 april 2023
    Ohhh , Jacq bedankt voor je reply! Ik had al zo'n vermoeden dat het niet verstandig was maar tegelijkertijd denk je dat het misschien onzin is uit een film (dat ze je aan kunnen vallen). Goed om te weten als ik nog een zwerm tegenkom! 👍